torsdag 24 maj 2012

Konstnären från Orissa

Blev väldigt förtjust i Orissa-mannen Bishnus målningar sist när jag var på visning hos en kompis. Slutade med att jag inhandlade vår mycket omtyckta Buddha som numera pryder sin plats i hemmet.

Han är förstås i behov av pengar och hör därför av sig när han är på besök i Bangalore. Redan innan han ringde mig hade jag bestämt mig för att ha en visning vid något tillfälle eftersom jag hade så lite tid att gå igenom hans verk förra gången.

Bjöd in ett gäng kompisar på öppet hus under några timmar i onsdags. Bishnu kom med en autorickshaw med sina målningar ihoprullade under armen. Padma hade bakat mangopaj och bullar, till det hade vi kaffe och te. Jag älskar verkligen den här typen av tillställningar - att träffa goda vänner och över en fika diskutera oss fram till kloka beslut!

Bishnu fick sälja många av sina målningar så han var riktigt nöjd när han packade ihop och gav sig iväg.

Del av tribal målning - älskar alla dessa detaljer!
Vardagsrummet förvandlades till ateljé av annorlunda slag
Bishnu beskriver sin målning för C
Universal Ganesha -  EN tavla med den populära guden måste man väl ha!
Tribal art med jordnära budskap
Typiskt indiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar