fredag 27 april 2012

Svensklunch och shopping

I torsdags var det dags för den månatliga Svensklunchen. Ja, vi försöker hålla den varje månad men i mars kolliderade det med så mycket annat att vi helt enkelt hoppade över.

Stack iväg med kompisen G i god tid för att hinna med några stop på vägen. Hur det än är vill man tillbringa minsta möjliga tid i bil - eller snarare - vara så effektiv som möjligt när man väl är ute och åker. Vi stannade till längs MG Road för att kolla in ett ställe som säljer strandväskor och handväskor i naturmaterial. Träffade på dem för första gången på OWC's Julbasar. Var då alltför uppskruvad inför vårt Luciaframträdande för att komma till skott och handla. Väskorna gick åt som smör så när jag väl återvände hade allt sålt slut. Härliga färger och prima priser var ett lyckat koncept. Fick i alla fall med mig ett visitkort och nu var alltså tiden inne för ett besök.

Det visade sig att försäljningen inrymts i ett mörkt litet hörn i en optikerbutik. Utbudet var inte stort men en härligt rosa väska blev det i alla fall. Vi planerar nu att besöka tillverkaren direkt för att finna fler exemplar - trevliga att ge bort som present.

Ännu mer rosa än den ser ut på bilden, jättefin!
Svensklunchen jag bokat på 100 Feet Restaurant i Indira Nagar blev välbesökt - 20 svenskar anslöt. Jätteroligt att träffa alla, även om vårt långbord låg med hela långsidan ut mot en mycket trafikerad 100 Feet Rd. Att prata med de allra närmaste gick bra men sedan var det kört.

Det finns trevlig shopping i anslutning till restaurangen plus att hela 100 Feet Rd med tvärgator har mycket att erbjuda. Det jobbiga är tyvärr att Indien sällan lyckas få till trevliga promenadstråk. Man måste som vanligt gå och titta neråt för att inte halka på en komocka eller snubbla över nivåskillnaderna på trottoaren.


Mycket trafik och rejäl värme gjorde att vi snart tog den AC svala bilen vidare. P hade fått nys om en nyöppnad matbutik med västerländska varor - Nature's Basket - vilken blev nästa stop. Hittade svindyra ostar och massor av livsmedel vi känner igen hemifrån. Kunde inte låta bli att handla på oss lite när man nu väl var där. Allt såg fräscht ut även om doften som slog emot oss när vi klev ur bilen var ren och skär dynga. Hmm, man vänjer sig nog aldrig men har ändå kommit att acceptera faktum - this is India!

Nästa stop blev Mother Earth's flaggskeppsbutik, där en matta inhandlades, samt den härligt indiska inredningsbutiken Thar. Spanade bland annat in fina hyllor, pallar och "dörr-tavlor". Idag var vi bara ute på spaning men något i den stilen vill jag nog ha med mig innan vi lämnar Indien. Har verkligen börjat uppskatta det genuina och framför allt att blanda gammalt och nytt, nordiskt avskalat med färgglatt indiskt.

Jättefin sittpall, kan se den i vår framtida hall!
Typiskt indisk målning på en "dörr-tavla"
Vår nya lilla matta
Jag tror jag har missat att berätta om min fina Buddhatavla jag köpte när jag var på konstutställning hos en kompis förra veckan - lägger med en bild på den!


Förresten, det här med bilder och tavlor - det är bara att passa på att rama in allt som ska ramas in eftersom det är nästa gratis i det här landet. Jag lämnade in fem stora alster för inramning nyligen - allt med ram och glas för knappt 700 kr. Träffade just en kompis som snart ska hem till USA som berättade ett hon lämnat in 50 (!) alster för inramning innan de sticker...känns som jag inte är helt fel ute då alltså =)

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilka coola grejer! Jag riktigt känner hur shoppingtarmen suger. Du har verkligen varit aktiv med inlägg, tacksamt för oss som går in och kollar nästan varje dag.
    Nu har vi fyra dagar ledigt, härligt. Hoppas allt är bra med alla.
    Kramis // Helle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Finns så himla mycket roliga prylar! Gäller bara att sålla lite - ska göra en lista på alla "måsten" så att man åtminstone inte missar det viktigaste.
      Ha en skön Valborgsledighet!
      Kram
      Nina

      Radera