måndag 9 april 2012

Kerala - en härlig upplevelse!

Sriram var som vanligt i god tid, dammade av bilen och ställde i ordning för att skjutsa oss till flygplatsen. Flög med IndiGo 9.10 och landade i Trivandrum, Kerala, ca 1 h senare. Blev upphämtade av taxi genom hotellet. Det tog ca 40 min att köra till Kovalam Beach och vårt lilla Vedic Heritage Boutique Hotel. Ett mycket personligt hotell med bara en handfull rum. Hade läst recensioner som alla varit mycket positiva och tyckte det kunde vara roligt att prova ett annat typ av boende än de traditionella lyxhotellen.

Bagagebärare hämtade upp vår packning och svingade vant upp väskorna på huvudena. Snirklade oss efter dem fram till hotellet i smala gångar. Värmen var helt annan än i Bangalore, ungefär samma temperatur men så mycket fuktigare.

Blev vänligt mottagna av Charles, den norsktalande indiern, som äger hotellet samt hans "högra hand" som vi aldrig fick namnet på. De bjöd på jättegod tomat- och lökomelett, färskpressad ananasjucie och kaffe. Smakade underbart efter resan!

Högerhanden och Charles
Frukoststund
Rummen var ljusa med myggnät över sängarna, takfläkt i stället för AC, en klädgarderob, skrivbord, ett litet badrum samt egen balkong. Enkelt, helt och rent.

Rummet
Utsikt från vår balkong
Från Balkongen
Efter ombyte till badkläder promenerade vi de ca 8 min till Lighthouse Beach och de härligt salta vågorna. Fann oss en solstolsuthyrare som vi höll oss till resten av veckan. Han vaktade våra prylar om vi ville gå iväg och fika/äta och var trevlig och smidig att ha att göra med. Han hyrde också ut brädor för några kronor i timman vilka vi hade många roliga och fartfyllda åkturer med.

Lighthouse Beach ligger som i en bukt och även om vågorna var mäktiga var de hanterbara. Man fick hålla sig inom ett av flaggor avgränsat område och badvakterna var på hugget och höll ordning så att folk inte gick för långt ut.

Vy från solstolen mot fyren som namngivit stranden
Lighthouse Beach från fyren
Uppifrån Fyren
Måndagen och tisdagen höll vi oss på stranden mest hela dagarna och kikade i affärer på kvällarna. Jobbade på solbrännan, surfade på vågorna, njöt gott kaffe och fruktsallad på The German Bakery samt åt underbara fisk- och skaldjursmiddagar på Leo's och Coconut Groove.

Elvira och Jörgen i surfartagen
Clara fick fart ända upp på stranden
Jennifer susar fram
Vågorna är så fantastiskt ljumna och sköna
I väntan på den stora vågen!
Livet är rätt gott ändå!
Tjejstund
Mäktigt!
Onsdagen blev vi upphämtade av en chaufför som tog oss till ett ställe ca 1 1/2 h bort. Där steg vi ombord på en liten båt och njöt av en lugn och fin Backwater tur. Såg vackra fåglar, kossor (!), kokosnötsplockare och mängder av glada badande indier. Vi stannade även till vid en sandbank som delade det lugna bakvattnet från det vilda havet. Kunde på avstånd se hur vissa vågor nästan lyckades slå över sandbanken men de orkade inte riktigt. Det var superläckert att stå på sandbanken och se de mäktiga vågorna rulla in med stor kraft. Det vill säga ända till en våg med full kraft blötte ner oss till midjan och fick båtföraren att kasta sig i vattnet för att rädda vår båt från att flyta iväg. Jennifer halkade i den uppluckrade sanden och fick sig ett dopp från topp till tå. Tur att det var så varmt för trots att vi satt i dyblöta kläder frös vi inte det minsta!

På Backwater tur
Fina speglingar i det lugna vattnet
Båtföraren propsade på att plocka de vackra blommorna till oss
I lugnan ro på sandbanken
Flyr för storvågen
Clara höll sig på betryggande avstånd!
Åkte sedan vidare mot djungeln där vi skulle rida på elefanter. Turen dit var spännande och vacker. Tyvärr blev det inte någon ridtur då elefanterna inte fick gå på den singelbelagda vägen som förberetts för asfaltering. Typiskt! Var bara att vända tillbaka och åka den långa vägen hem igen. Stannade till vid Steve Irwin Crocodile Rehabilitation and Research Center och kikade på de många och slöa krokodilerna.

Hade så gärna velat rida på elefanter i denna vackra natur!
Sammanstrålade på onsdagskvällen med G & T m familj som just kommit till Kovalam. Vi åt middag på favoritrestaurangen Coconut Groove och hade en trevlig kväll tillsammans.

På torsdagskvällen promenerade vi över till deras hotell, The Leela, en varm och svettig tur till ett lyxigt hotell. Smakade gott med en kyld drink på balkongen när vi kom fram!

Utsikt från G & T's balkong
Indiernas egna beach i solnedgången
Fredagen var vår resdag och efter frukost gick vi ner en sista gång till havet. Barnen badade medan jag och Jörgen njöt av att titta på. Avslutade med god lunch på The German Bakery innan vi återvände till hotellet för att påbörja vår färd hem till Bangalore. Utvilade och mycket nöjda med vår semester i Kerala landande vi i Bangalore vid 17-tiden. Kul att träffa Martin igen som varit hemma och jobbat hårt hela veckan medan vi bara har haft det bra!

Coconut water är riktigt svalkande
Cocos tjejen
Iste när det är som bäst

1. Hej ni ser ut till att ha haft det helt underbart med bror din och hans dotter.Det är så kul o följa din blogg ha det kram

2. Hej Bonnie,
    Kul att du är med på vårt lilla äventyr! Jo, Kerala var trevligt. Särskilt bra att det var så kort flygtid, kanske man kan återvända? Må bäst!
    Kram

3. Karolina Säfqvist13 april 2012 kl. 13:11

Hej! Härligt med Kerala, där var jag också för ett par månader sedan och längtade tillbaka när jag fick se strandbilderna! Jag såg ett gammalt inlägg om ett företag som hette ANU och jag blev mycket intresserad. Finns det någon hemsida eller mailadress till någon? Jag och en vän vill tillverka datorväskor, helst i spillmaterial, och det lät intressant. Bor ni i Indien förresten? MVH Karolina

1. Hej Karolina!
      Tack för ditt inlägg.
      Ja vi bor i Indien sedan drygt ett år - ett mycket spännande land som jag varmt kan rekommendera en rundresa i!
      ANU är en fascinerande liten verksamhet. En kompis, Frida, som nu har åkt hem till Sverige igen, jobbade som volontär där. Du kan läsa mer på hennes blog:
      Har inte några kontaktuppgifter till ANU, men kanske du kan få dem genom henne? Lycka till!
      Mvh

4. Fantastiska fina bilder, som vanligt, Nina! Indien är verkligen ett fascinerande land (kontinent) som bjuder på fantastisk natur!
    Måste ha varit väldigt spännande och intressant för din bror och brorsdotter att få uppleva!
    Kram Åsa

1. Tack Åsa! Ja, de hade två veckor fyllda med indiska upplevelser =) Var nog rätt så nöjda när de kom hem till välordnade Sverige igen.