tisdag 8 november 2011

Buddha och sidenfabriken

Tisdag 25 oktober

Njöt av en låååång och god frukost där vi framför allt frossade i allt som vi inte brukar äta till vardags - omelett, äggröra, pannkakor och småvarmt. Vi laddade rejält för att stå oss fram till eftermiddagen.

Dagens utflykt gick till en annan helig ort i närheten av Varanasi, Sarnath. De båda orterna är mycket viktiga inom Buddhismen.

Vi började med ett museum med fina, gamla Buddhastatyer varav vissa var runt två tusen år gamla. Det mest givande var en grupp asiater, gissningsvis Japaner, som visade Buddha sin genuina vördnad. Genom dem kunde man riktigt känna hur stor Buddhismen kan vara.

Vi besökte flera betydelsefulla områden och ruiner av kloster och stupor och även en väl bevarad stupa, Dhamekh Stupa, som symboliserar platsen där Buddha höll sin första predikan. Ett inom Buddhismen mycket betydelsefullt tempel - Mulagandha Kuty Vihara -  är rest på den plats där Buddha sägs ha bott under sina besök till Sarnath. Inne i templet finns en kista som innehåller heliga reliker av Buddha. På årsdagen av templets uppförande - vid första fullmånen i November - samlas munkar och anhängare från hela Asien här. Mycket sevärt och härligt lugnt och fritt från folk.

Dhamekh Stupa
En oansenlig trappa visade sig vara riktigt vacker vid närmare beskådan
Mulagandha Kuty Vihara
Kista med Buddhas reliker inne i templet
Mäktig!
Det karakteristiska hjulet som symboliserar Buddhas lag
Tillbaka i Varanasi tog vi en lunch på Pizza Hut. Gott som omväxling men som vanligt i det här landet har de kryddat på lite extra. Gick åt mycket vatten för att släcka törsten från en varm förmiddag och stark mat.

Var rätt möra sedan gårdagens intensiva dag och kände egentligen att det räckte med utflykter för dagen. Samtidigt var jag och Lena nyfikna på sidenfabrikerna som vår guide tyckte man borde besöka. Vi pressade oss därför lite och for iväg till ett muslimområde där de flesta sidenfabrikerna finns.

Så glada vi är för att vi gjorde slag i saken och åkte dit! Det var verkligen en upplevelse att se de enkla omständigheter under vilka arbetarna jobbade med att väva de mest färgglada och vackra sidentyger man kan föreställa sig. Enorma kontraster.
Entrén till sidenfabriken
En man och hans alster
En åtråvärd arbetsplats?
Hålkort för olika mönster
Fabriksinnehavaren ville prompt visa oss lite av sina färdiga alster. Vi leddes till ett rum som var belamrat med färggranna sidenprodukter på hyllor från golv till tak. Golvet var täckt med madrasser och kuddar i vitt bomullstyg, där vi slog oss ned. Det var intressant att höra om deras verksamhet som sysselsätter ca 5 000 personer. De allra finaste varorna går på export medan de lite enklare säljs i Indien.

Vi insåg också hur lätt det skulle vara att bli lurade. Han visade oss bland annat ett par vackra sjalar som vi gillade utifrån dess färger, lyster och skiftningar. Döm om vår förvåning när han sa att dessa var tillverkade av 100% polyester! I jämförelse med sidensjalarna han sedan plockade fram kunde vi se och känna skillnaden, men inte vid första anblicken.

Sista kvällen i Varanasi tog vi oss till ett annat lyxhotell, Taj Gateway, för att äta middag. I Varanasi hade vi inte lust att ge oss ut på jakt efter någon lokal restaurang, utan valde det säkra före det osäkra och höll oss till hotellmaten. Ja, förutom lunchen då.

Onsdag 26 oktober

Nästa morgon var det dags att påbörja resan hem till Bangalore. Eftersom det var mitt i Diwali visade det sig vara väldigt få resenärer och vårt flyg hade slagits ihop med ett som skulle gå senare på kvällen. Fick därför några timmar extra i Delhi och tänkte att vi skulle passa på att ta oss till ett mall ca 30 minuter från flygplatsen. Här hade Martin vid tidigare besök spanat in att de hade en Zara butik. Elvira gillar verkligen Zara så det kändes som en kul grej att passa på när tid ändå fanns. Först var vi bara tvungna att ta oss tillbaka till terminalen vi ankom till - Elvira hade upptäckt att hon glömt sin bok på flyget. Eftersom boken just kommit med farmor från Sverige kändes det angeläget att återfå den. Vi lyckades få fatt i boken och satte av till mallet som planerat. Kom fram strax efter kl 16 - vilket tyvärr visade sig vara några minuter försent. Diwala spelade oss åter igen ett spratt!

Tillbaka på flygplatsen tröstade vi oss med en rejäl fika! Because we're worth it!

Såååå nära Zara...sedan dess har butiken faktiskt öppnat i Bangalore!!