torsdag 29 september 2011

Field trip till Sree Rakum - skola för synskadade

Igår hade jag förmånen att få följa med Claras klass på field trip. De skulle återvända till skolan för synskadade som de besökte för första gången för några veckor sedan.

Hade packat med mig kameran men insåg försent att jag bara hade med mig mitt 50 mm objektiv avsett för porträttbilder. Missade tyvärr många fina fotomöjligheter men lyckades ändå skrapa ihop några bilder.


När vi kom dit satt barnen uppradade vid sina bänkar i två mycket spartanska klassrum. De var mellan ca 3 och 5 år gamla. Eleverna från Stonehill uppmanades gå in och presentera sig. Lite blyga och ovana vid situationen mumlade de fram vilka de var.

Claras klassföreståndare, Mr R, strukturerade upp barnen i Sree Rakum i mindre grupper. Clara och kompisarna jobbade två och två med grupper om två-tre barn. 


Uppdraget bestod i att lära barnen matematik. Det var en utmaning eftersom vissa barn inte talade så bra engelska. Till sin hjälp hade de arbetsblad, färgpennor, kulramar, miniräknare och inte minst fingrarna. 

Min roll var att iaktta två av grupperna och anteckna hur de gick till väga för att lära barnen, hur de samarbetade och hur de senare följde upp vad de små barnen hade lärt sig. Det här är en del av den Unit of Inquiry Claras klass jobbar med just nu "I Learn with style". 


Det var en mycket intressant och givande dag och jag är väldigt glad att jag fick följa med!

2 kommentarer:

  1. Tjenixen!
    Vilken härlig utflykt och mysigt blogginlägg. Kändes nästan som om jag var med. Jättetrevliga bilder och den översta är otroligt bra. Ljuset, diagonalen, milda färger, jag kan titta hur länge som helst. Barnen är fantastiska, flickan i prickig klänning är på hugget, medan pojken två steg bort just fått en "trött-out":-)Den här bilden platsar i ett reportage i SvD, enligt mig. Kanon, helt enkelt.
    Kram // Helle

    SvaraRadera
  2. Tack Helle, kul att du gillar bilden! Har just insett att det är så mycket svårare att fotografera människor nu efter senaste fotokursen. Samtidigt tycker jag att det absolut roligaste att fånga på bild är just människor. Övning, övning, gissar jag!
    Kramis!

    SvaraRadera