torsdag 18 augusti 2011

Regn, trafikkaos och tidsoptimering


Vaknade trött som aldrig förr. Förstår inte varför jag är så himla pigg om kvällarna? Då vill jag sitta med bloggen, prata med Martin, kolla Facebook och mail - inte gå och lägga mig! Men, men det får man sota för när klockan obarmhärtigt ruskar liv i en kl 05.55.

Efter en kopp kaffe vaknar livsandarna och jag känner mig pigg och redo för dagen! 

Shortcut var lite sen idag p g a kraftigt monsunregn. Dränkt som en katt kom han en kvart efter utsatt tid. Inte mycket kan tyckas, men just idag var det lite synd att hans punktlighet gick snett. Vi skulle nämligen hämta upp ytterligare tre kompisar för att tillsammans färdas till Leela Palace och första OWC-mötet för säsongen och vi ville vara där i god tid. 

Jag har ju skrutit om hans oklanderlighet och oindiska beteende eftersom han alltid är i mycket god tid för att göra bilen fräsch, nerkyld eller uppvärmd, påfylld med små vattenflaskor samt laddad men dagens exemplar av Times of India och Bangalore Mirror. Är det någon som brukar orsaka förseningar så är det jag, tidsoptimist som jag är.

Den här gången var jag dock färdig att åka på stört när han dök upp. Vad vi inte visste var att den lilla resan skulle ta oss en bit över två timmar. Trafiken var helt galen! Sista sträckan på någon km tog över 30 min. Har inte varit med om något liknande.

Blev ett relativt kort möte på OWC. Medan vi drack kaffe hann vi med att registrera oss för medlemsshopping på sportbutiken Decathlon och fångade i farten upp både gamla och några nya bekantskaper.

Ut till bilen igen för att åka och äta lunch samt kolla en möbelutställning. Vi vill alltid krama ur mesta möjliga varje gång vi är ute och far, men fick den här gången inse vår begränsning och skippa den planerade lyxlunchen på Taj West End.  Slängde i oss en paj på Raintree där möblerna fanns. Ett par av oss shoppade även loss - för en gång skull var det inte jag.

Allt gick på rekordtid eftersom jag och J har en tid att passa när barnen kommer från skolan. Gick fint och bilen anlände hemmet i samma stund som barnen stod vid dörren.

Vad har vi lärt oss idag då? Jo, jag ska jobba hårdare på att inte optimera tiden för att hinna med så himla mycket och Shortcut ska fixa regnkläder redan i helgen. Båda våra åtaganden känns ytterst lämpliga i en stad där trafiken är otroligt oberäknelig och allt tar längre tid än man tror och i en stad som under en period om ca 4 månader per år drabbas av mer eller mindre kraftiga Monsunregn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar