tisdag 16 augusti 2011

Första skoldagen - 5:an för Clara och 6:an för Elvira


Klockan 5.55 vaknade vi efter en alltför kort natt eftersom alla hade mycket svårt att somna i går. Som tur var hade Elviras nackspärr nästan givit med sig, gårdagen var inte munter för hennes del!

Skolbussen gick förra terminen kl 7.08 men nu kommer de åka redan 6.55. Tur att de har så nära till hållplatsen, bara ett par minuter från vårt hus.

Både Elvira och Clara var mycket förväntansfulla och väl förberedda med nystrukna skoluniformer och ryggorna packade med varsin vattenflaska och keps.

Själv skulle jag också infinna mig i skolan under morgonen för att delta i välkomnandet av föräldrar till de nya barnen på skolan. Trevligt initiativ av föräldragruppen att arrangera välkomstkaffe med mingel. Och väldigt kul att delta och hjälpa till tyckte jag. Många koppar kaffe blev det och mycket prat med både nya och gamla föräldrar. Det är verkligen toppen att ha skolan som en länk till nya bekantskaper!

Fyllde eftermiddagen med en shoppingrunda på Mantri Mall där jag hittade fina solbrillor, något man har stor nytta av här. Sprang även ihop med svenska och norska bekanta på Spar, en av stans mest välsorterade livsmedelsbutiker. Tänk vad man börjar känna sig hemma när man kan "gå på stan" och träffa folk man känner!

Färskt i minne hur barnen kom hemlunkande med hängande huvud i våras var jag förstås mycket nyfiken på hur deras dag hade varit. Blev lycklig ända in i själen när jag såg dem komma gående glatt småpratande. Visade sig att de var riktigt nöjda med sin första skoldag. Elvira hade fått skåp att förvara skolmaterialet i och även haft sin första lektion i spanska. Clara tyckte engelskan fungerade fint och var glad över att ha lekt med kompisarna på rasten. För egen del ser jag mycket fram emot att följa dem under terminens gång och se hur de utvecklas på olika plan, inte minst socialt och språkligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar