söndag 28 augusti 2011

En ganska vanlig vecka i Bangalore

En vecka susar på ganska snabbt, funderar på vad vi har hittat på...

Förra lördagen umgicks vi med våra svenska vänner, familjen W, och hängde vid skolans pool. Barnen badade förstås och vi vuxna turades om att ta en kill- och en tjejlöprunda i omgivningarna. En trevlig runda på ca 7 km, lite för långt för mig som är både otränad och har ont av att springa i värme (+28), pust!! Vår familj stannade till på ett hotell nära vårt hem (Royal Orchid) och åt mycket god indisk lunch på vägen från badet.

Clara på Royal Orchid
Elvira och Clara och ett gäng indier på Mantri Mall
Även om vi tycker att vi blir väldigt väl behandlade i Indien finns det de som drar fördel av att vi inte är indier. Tyvärr är det de vi brukar kunna lite mest på - polisen. Vet inte hur många gånger Martin blivit stoppad på motorcykeln och i princip varje gång blir det böter. Det är inte några stora pengar (300 rupies, eller ca 50 kr). Väl förberedd som han är har han numera alltid med sig motsvarande bötessumman i kontanter när han är ute och kör. I lördags var det dags igen!

I söndags var jag och Martin ute på en motorcykeltur tillsammans. Det är verkligen roligt och man ser så mycket "underhållning" längs vägen. Nästa gång ska jag ha med mig kameran - sååå mycket enklare att stanna till och fota än när man åker bil!

Elvira och Clara har bestämt sig för att börja spela tennis en gång i veckan tillsammans med några kompisar. Tennisskolan, Tennis Forever, ligger mellan skolan och vårt hem och drivs av Liza Viplav, tidigare 1:a i Indien. Lättillgängligt och bra. Första lektionen genomfördes i veckan och tjejerna gillade det. Dessutom erbjuder de gratis lektioner för mammorna. Behändigt eftersom vi även har tennisbana på vårt område. Inte så väl underhållen, man får liksom tänka sig linjerna, men nät finns i alla fall...

Elvira på sitt livs första tennislektion
För egen del har jag i veckan hunnit med två rundor golf på Eagleton och två luncher på Taj West End och The Oriental Spice - allt tillsammans med svenska vänner.

Häromdagen var jag på mitt första yogapass - äntligen!! Jag som kört med min dvd trodde att jag skulle vara hyfsat väl förberedd. Har haft ont i princip hela kroppen i flera dagar efter passet, en riktigt bra genomkörare och väldigt roligt!

Har även varit på informationskväll på skolan och träffat barnens lärare. Blir som vanligt glad och inspirerad när jag är där!

Clara var på Fieldtrip till en skola för synskadade i veckan. Förutom svårigheter att se kunde de inte någon engelska. De hade fått i uppdrag att försöka lära barnen lite engelska och var väldigt peppade inför uppgiften. Barnen på skolan var också upprymda av sitt ovanliga besök. De Clara jobbade med var väldigt små, ca 3 år. Hon var helt lyrisk, de var så gulliga!

Elvira har haft kompisar över för att baka muffins en kväll i veckan. Så roligt som de tycker det är inser jag att det finns väldigt fin hjälp att få!

Tjejkompisarna bakar chokladmuffins

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar