lördag 11 juni 2011

Utmanande vitbalans på City Market (Fotolektion 4 & 5)

För att göra saker lite mer komplicerade och gräva djupare i det manuella fotoarbetet har vi ägnat två lektioner åt Vitbalans. 

Har fått lära  mig att genom att experimentera med olika vitbalansinställningar ändrar du färgen eller temperaturen på ljuset. Vi har gått igenom rent generellt hur t ex inställning på skugga tillför gult/värme till bilden och lysrörsinställningen adderar blå toner/kyla. Som alltid handlar det om att få bilden att bli så lik verkligheten som möjligt. I detta syfte måste man helt enkelt justera manuellt för att komma förbi kamerans automatiska och inte alltid helt korrekt återgivna verklighet.

Genomgång av teori är en sak, öva praktiskt en helt annan! 

Målet för vår träning var City Market. Ett oerhört intensivt ställe med mängder av människor, djur, färger och dofter. I den delen av City Market där vi skulle hålla till sker handel med blommor, kryddor, frukter, grönsaker, ris och nötter för att nämna en del. Det mesta är förlagt inomhus vilket gör att ljuset spelar en ett spratt. De mörka lokalerna lyses upp av dagsljus som sipprar och blandas med lysrörs- och glödlampsljus. Väldigt svårfotograferat. Har aldrig tänkt så innan, men nu börjar jag förstå hur mycket som krävs för att få riktigt bra bilder. Eller som min kursledare har sagt "ni kommer aldrig att se världen med samma ögon igen". Inser att jag redan börjar tänka ISO när jag kolla dagens väder...

Trängsel av varuvagnar, människor som bär saker på sina huvuden, folk som bumpar in i en med sina fullastade kassar blandas med mängder av försäljare. Nyfikna frågor "what's your name" och "where are you from" samt barn, kvinnor och män som vill vara med på bild - gärna mot en liten peng i utbyte.

Efter ca 1,5 h och runt 300 foton var vi helt fulla av intryck och trötta pga vätskebrist och hunger - lunchtiden var sedan länge passerad. Det var med viss lättnad vi satte oss i bilen, spritade våra händer och åkte till UB City för en välbehövlig lunch. Blev bjudna av vår kursledare och hade en trevlig stund på Café Noir.

Ser nu fram emot att åka till Sverige inom kort och skaffa mig en egen kamera som jag kan jobba vidare med!



















2 kommentarer:

  1. Oj vad du har utvecklats bara på de få gånger som du har varit på kurs. Jättekul att se dina bilder och att man kan utvecklas så snabbt. Det finns hopp om mig också kanske. Jag har precis gått med på fotosidan.se och lagt in en fråga om fotokurser för skribenter.
    Vi får snacka kamera när du kommer hem.

    SvaraRadera
  2. Tack Helle! Ser så mycket fram emot att köpa mig en egen bra kamera. De bilder jag tog i det här inlägget är ju tagna med min lärares.
    Snackas mer när vi ses!
    Kram

    SvaraRadera