fredag 3 juni 2011

Solklart behov! (Fotolektion 3)

Alltså - jag är så lycklig över att ha fått möjligheten att delta i den här trevliga, lärorika och totalt avspända fotokursen!! Från att i princip uteslutande ha fotograferat i auto-läge till att använda mig av så många fantastiska manuella inställningar som jag bara har hört talas om men inte förstått vitsen med ;))

Under vår tredje lektion gick vi igenom ytterligare två exponeringsinställningar - bländare och slutartid. Kursledaren talade sig varm om hur spännande och roligt det är att experimentera med alla inställningar och i synnerhet dessa två. När jag satt och letade efter hur jag skulle ställa in min kamera upptäckte jag att de här två funktioner enbart finns som automatiska. Behöver alltså å det snaraste skaffa mig en NY KAMERA!!

Ni som känner mig vet att jag gillar att shoppa. Har en förmåga att hitta behov när jag är ute och strosar i affärsvimlet. En egenskap som kanske inte alltid är så uppskattad av alla i familjen men som jag ändå trivs med. Det är ju jag, liksom. Jag saknar inte spärrar totalt utan brukar alltid fundera en runda eller två innan jag bestämmer mig. Brukar även kolla upp alternativ och försöka hitta det bästa utifrån det. Hur som haver. Nu har jag i alla fall hittat ett gyllene tillfälle att förnya mig, och det på något som jag verkligen känner stort behov av!

Av deltagarna på kursen har fyra Canon och en har Nikon. Kursledaren har enbart Canon-kameror och trivs mycket bra med dem. Hon menar att det när allt kommer omkring inte är någon större skillnad på de båda fabrikaten, utan mer en smaksak. Ska själv göra en liten undersökning innan jag bestämmer mig. Men det får bli i Sverige.

Har nu fått låna en kamera av kursledaren, himla schysst! Allt för att jag ska kunna jobba på min läxa och experimentera med olika skärpedjup och slutartid. Lyckades hyfsat med skärpedjupsbilderna och med kort/snabb slutartid, men inte med den långa slutartiden. Ska jobba mer på det till nästa tillfälle.

Kort skärpedjup
Något större skärpedjup
Stort skärpedjup



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar