onsdag 1 juni 2011

Har barnen lärt sig något i skolan sedan de kom hit??

Den 25 maj var helt ägnad åt s k Student-Led Conferences på Stonehill. Varje elev hade förberett en egen presentation för sina föräldrar där syftet var att visa vad de har jobbat med under terminen. De hade 45 minuter till sitt förfogande.

Clara i skolan
Tjejerna på skolgården
Clara var först ut, sedan en liten paus innan Elvira tog vid. De visade runt i sina klassrum och berättade vad de har jobbat med både tillsammans i klassen och vad de själva har presterat. De hade satt ihop varsin portfolio där de valt ut vissa delar som de berättade mer ingående om. De hade även skrivit varför de valt ut just dessa delar och vad de var extra stolta över när det gäller sin egen prestation samt vad de lärt sig.
Claras Portfolio

Den här terminen har de haft tre olika block eller s k Units of Inquiry. Varje sådan enhet har ett tema kring vilket de arbetar ett antal veckor och sedan avslutar med en utställning/presentation för föräldrarna och/eller examen.

Eftersom Elvira och Clara började skolan en bit in på terminen har de bara haft två Units of Inquiry var. Clara har jobbat med Utbud & efterfrågan och Ekosystemet. Elvira har arbetat med Social rättvisa och Återvinning. Riktigt bra ämnesområden och väldigt lärorika.

När Clara arbetade med Utbud och efterfrågan var de iväg på en field trip till en närbelägen stadsdel. De besökte tre olika verksamheter - en produktrelaterad (Lush), en serviceinriktad (Scent Salong & Spa) och en restaurang (Domino Pizza). Rustade med massor av frågor korsförhörde de respektive chef och fick svar på sina väl genomtänkta frågor om utbud och efterfrågan. Jag var med som stöd eftersom det var så många barn ute i verkligheten bland folk och trafik - lärde mig ett och annat på köpet!

Arbete med att skapa en annons med datorns hjälp
Clara har nu läst om Ekosystemet och under den enheten var de iväg på ännu en utflykt, till Hunsur totalt tre dagar, som jag beskrivit i tidigare blogg.

När Elvira studerade Social rättvisa pratade de kring rättvisor och orättvisor såväl lokalt som globalt. De talade om mänskliga rättigheter och funderade på hur var och en själv kan påverka. Hon har bland annat skrivit brev till Guatemalas President gällande en mördad flicka där hon ifrågasatte bristen på engagemang kring sökandet efter flickans mördare. Intressant och lärorikt.


Elviras nu pågående enhet - återvinning - är verkligen ett högintressant ämne här i Indien! Med tanke på att det ligger sopor i vart och vartannat gathörn finns det en hel del övrigt att önska kring sophanteringen. Eller som hemma i vårt område där det finns en ingående instruktion kring återvinning samt påsar för plast, papper, glas och metall i varje hus. Efter egen sortering hamnar i stort sett allt i samma soptunnor utanför vårt hus. Ok, det finns väääälidgt många människor, kor, getter, hönor och hundar i Indien och sortering sker rent manuellt - var och en tar det de behöver och lite till. En avliden ko visade sig t ex ha 39 kg plast i magen... Men återvinning? Nej inte riktigt fullt ut!

Elviras projekt har handlat om att lära sig mer om återvinning rent generellt samt att genom grupparbeten kring plast, metall, papper och matrester jobba praktiskt på att förbättra återvinningen på Stonehill och få alla medvetna om effekter och konsekvenser. På tisdag nästa vecka ska de ha en utställning och show för lärare och föräldrar. Ska bli väldigt spännande att se!

Blommor som Elviras grupp har skapat av återvunna plastmuggar
Elviras klasskompisar och var de kommer ifrån i världen
Vid samtal med Elviras och Claras ESL-lärare (English as a Second Language) framkom att Elvira inte längre behöver ha extra stöd i engelska. Hon kommer börja läsa ett nytt språk till höstterminen i stället och har bestämt sig för att välja spanska. Clara har haft en enligt lärarens beskrivning "raketartad utveckling" i sin engelska. För ytterligare trygghet ska hon fortsätta en termin till med extra engelska. Gissa om vi föräldrar känner oss stolta!

Clara och hennes gulliga lärare i ESL

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt roligt att höra att det går så bra för tjejerna! Jag förstår verkligen att ni är stolta och glada!
    Upplägget med Student Led Conferences är precis detsamma som på vår skola. Härligt att se och höra barnen berätta om allt det dom har jobbat med, eller hur?
    Kul också att det går så bra för dem med engelskan! Jag tycker det är så otroligt imponerande att de kan lära sig såpass mycket på ett halvår.
    /Åsa

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa!
    Ja, det är verkligen kul att få inblick i skolarbetet i större utsträckning. Jag blir alltid lika glad när jag kommer till skolan - en trevlig plats att vara på, känner att vi har gjort ett bra val för barnen.
    Engelska kunskaperna har verkligen varit nyckeln till trivsel, men det känner ni ju till som också varit nya en gång. Clara bubblar på som vanligt nu och trivs fint i skolan, är mycket glad över det!

    SvaraRadera