måndag 30 maj 2011

Malleshwaram Market ett svårfotat objekt! (Fotolektion 2:2)


Efter vår utflykt vid tvätteriet (Dhobi Ghat) pustade vi ut i den härligt AC-försedda bilen och rullade vidare med Malleshwaram  Market. Jag och familjen har varit där förut så jag kände igen platsen. Minns att jag då såg fram emot alla vackra, färgglada foton jag skulle ta. Besviken granskade jag senare resultatet och såg mest mörka, suddiga bilder och inte alls de härliga färger jag såg med blotta ögat.

Nu var det alltså dags för fotogruppen att ta oss an objektet ännu en gång. Skillnaden var att jag den här gången skulle jobba manuellt med ISO inställningar och exponeringskompensation (+/-). I och med att det var mörkt skulle vi jobba med ISO 400-800 och testa oss fram. Vidare skulle vi kompensera för det lysrörsljus som kastade reflexer på objekten. En utmaning som hette duga. Till saken hör att min semi-automatiska kamera inte har något titthål för ögat utan måste hållas på distans för att se objekten i LCD-skärmen. Det gör ju att stabiliteten i händerna är avgörande. Ju högre ISO-tal, desto suddigare blir bilden. Rör sig objekten blir den en sann utmaning och än tuffare med en skakig hand förstås! Kan säga att jag hade det rätt kämpigt för att få till mina bilder, men skam den som ger sig! 

Lyckades plåta några hyfsade bilder trots allt.








2 kommentarer:

  1. Du kommer att bli en fena på att fota Bell!
    Bättre än att sitta på bank och lura kunderna på dyra lån  skojja ba.
    Jag upplever att ”Blogger” drar ner kvalitén alldeles för mycket vid överföring av bilderna.
    Det blir suddigt och grynig även på den bästa kvaliteten. I alla fall på min blogg.
    Men det kanske bara är en inställning man får göra.
    Ha det så bra!
    Ps. Kan tala om att i dag mäter termometern 27,3 grader i skuggan.
    Pust och stön och svett mellan valkarna. KRAM Bess.

    SvaraRadera
  2. Tack Bess, jag jobbar intensivt på det i alla fall - men just nu är det klurigt med alla manuella inställningar. Adjöss med auto-inställningar ;))
    Blogger är inte det bästa bildbehandlingsprogram, men ändå ett ok sätt att dokumentera och dela med sig. Just nu tar jag alla bilder med kameran inställd på bästa bildkvalitet både gällande jpeg-format och megapixlar. De tar mycket utrymme men blir bättre kvalitetsmässigt.
    Underbart att ni fått så härlig temperatur, Bess! Kan tro att ni njuter! Här är det ju konstant minst 30 grader och sol från klarblå himmel. Någon enstaka dag med ett fåtal moln, och ibland regn på kvällen/natten. Helt ok! Men nu ser vi fram emot att åka hem till Svea rike om några veckor ;) Kramis!!

    SvaraRadera