söndag 29 maj 2011

Lite strul i en lyxhustrus vardag

Natten mellan onsdag och torsdag stack Martin till Schweiz i utbildningssyfte. Säkert trevligt med miljöombyte men tråkigt för oss att han är borta i 10 dagar. Gäller nu att vi håller oss sysselsatta så att vi inte känner för mycket längtan <3<3<3

Passade därför på att ta hem några tjejkompisar på torsdagskvällen för att äta och ha trevligt. En av tjejerna, som också är granne till mig, ska flytta hem till Norge i sommar så syftet med middagen var egentligen att hinna träffas och ha trevligt innan hon sticker. Nåja, vi kommer nog hinna träffas fler gånger, men det är ju alltid lika trevlig att äta och dricka gott tillsammans! Som det så ofta blir när man har trevligt är man uppe lite för länge - fick bara fem timmars sömn eftersom jag var uppe kl 6 med barnen som skulle till skolan på fredagsmorgonen.

En fördel när man har maid är att hon alltid hugger tag i gårdagens disk det första hon gör. Det uppskattas verkligen när man haft vänner på besök och disken lätt blir till ett berg. Just den här fredagsmorgonen passade det dessutom extra bra då jag bjudit in ett 10-tal kompisar i samband med en visning av Calcutta Linen Man kl 10 - 12.

Strax innan Padma normalt skulle vara hos oss fick jag ett kryptiskt sms där det framgick att hennes pappa hamnat på sjukhus. Till saken hör att indierna åker till sjukhuset för minsta lilla feber, så man tänker sig inte att det bör vara något särskilt. Trodde därför bara att hon skulle komma senare. Tiden gick - ingen Padma. Ringde - inget svar. Började bli lite fundersam och insåg även att det nog var dags att hugga tag i gårdagens intorkade matrester...jippie! Minimyrorna hade hittat partyresterna och fullkomligt kryllade på diskbänken - riktigt nice!

Stod på huvudet i diskbaljan när Calcutta-mannen kom. Nå väl, disken fick vänta, dags att inta värdinnerollen. Kaffeservering och nybakad Brownie. Dock ingen shopping den här gången, däremot hittade vännerna lite smått och gott. Anledningen till hans besök var att leverera det jag beställde sist jag träffade honom, så viss forma av shopping kan man kanske ändå säga att det blev - leveransen skulle ju betalas för... Ett påslakanset till Clara och ett till Elvira plus några små presenter att ta hem till Sverige i sommar.

När gästerna gått bågnade disken om möjligt ännu mer, dags att hugga tag. Svettig, trött och lite upprörd över att Padma aldrig hade kommit funderade jag på hur jag skulle kunna unna mig lite lyx och avkoppling en dag som denna. Ni märker att man lägger sig till med bekvämligheter - vem skulle normalt sett röjt disken där hemma ;)

När Sriram hämtade upp mig bad jag honom svänga förbi Scent Salong & Spa för lite vardagslyx. Hamnade i frisörstolen för en trimning. Första i Indien ska tilläggas. Blev nöjd med resultatet och passade därför även på att få håret fixat med lockar. Fick gott betyg av Sriram som sa att han tyckte jag alltid skulle ha den nya frisyren. Hmm, kommer inte att funka när jag själv ska göra det...men kul att få beröm!

Åkte vidare till ett av mina favoritställen - Raintree. Där hölls en smyckesutställning dagen till ära. Många fina saker att beskåda. Fick väldigt fin kontakt med tillverkarna, ett italienskt medelålders par, som bott i Indien i över 20 år.  Slutade med att jag "designade" min egen ring som de ska leverera om några veckor. Spännande!

Clara och Elvira var bjudna på kalas efter skolan. Födelsedagsbarnet bor här på området så tanken var att de skulle ha kalaset i vårt Klubbhus med poolbad och lite jippon. I sista stund blev kalaset omdirigerat till skolans poolområde pga att de inte fick ha icke-boende i vår pool. Lite väl nitiskt, kan tyckas! Kalaset på skolan blev i alla fall toppen, i synnerhet inslaget med att "gå på vatten". Inte helt lätt men väldigt uppskattat! Clara lyckades få till lite spring och Elvira hittade på något mirakulöst sätt fin balans, fast mestadels sågs de tumla omkring inne i "bubblan".

Somnade med barnen i soffan då de tittade på Alice i Underlandet. Helt klart en film med för lite action för att lyckas hålla intresset på topp!

Födelsedagstårtan!
Clara på väg ut i vattnet, ser ju väldigt lätt ut tycker jag.
Här springer hon som en hamster i ekorrhjulet
Opps, de stadiga benen slogs raskt undan i kontakt med vattenytan!
Här fann Elvira balansen så galant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar