tisdag 10 maj 2011

Indisk frukost och Fotolektion 1

Laddad med en nyprintad manual och vår semi-systematiska digitalkamera hoppde jag in i bilen samtidigt som Martin skulle iväg till jobbet kvart över sju. En logistisk handling som krävdes för att ta mig till mitt första kurstillfälle i fotografering.

Det var inte någon större uppoffring att åka iväg eftersom vi alltid går upp kl 6. Min normala morgonsyssla i form av träning fick ställas in, vilket kändes helt ok efter att ha tillbringat en hel dag på golfbanan under gårdagen.

Vi hade hyfsat gott om tid och beslutade oss därför för att åka och äta frukost tillsammans med Sriram på ett av hans favorithak. En mycket spartansk restaurang som drivits i samma familj 50 år. Av utseendet att döma har inga större renoveringar genomförts sedan start.

Även om vi har bott här en tid så är jag fortfarande lite försiktig med matintaget, medan Martin i vanlig ordning vågar sig på allt. Som på de flesta indiska restauranger serveras mat och dryck på rostfri servis och besticken lyser med sin frånvaro. Efter en obligatorisk handtvätt kunde vi sedan med höger hand langa in Vada, Dosas och Poori samt smutta på en kopp te i miniformat.

En liten ko vid övergångsstället utanför restaurangen
Restaurangägaren iförd linne till höger, Martin och Sriram till vänster
Ägaren och Sriram
Medan Martin tillbringade ett gäng timmar på jobbet satt jag på en sval terass tillsammans med en handfull entusiastiska kameraägare. Visade sig att jag hade den simplaste kameran av oss alla. Instruktören var schysst nog att påpeka att hon börjat med en liknande kameramodell som min.

Under min första lektion fick jag lära mig en del om själva kameran, olika linser, inställningar, utrustning, minneskort och filformat. Fick även lära mig att en kamera kan kosta i princip hur mycket som helst. Sedan ska det ju vara schyssta objektiv till, en rejäl väska och ett stativ. Härligt att veta var man ska stoppa kosingen! Kanske ska satsa på Taxfree-shopping när vi åker till Sverige?

Nästa vecka ska vi ut och fota i verkliga livet - Malleshwaram och Dhobi Ghat. Längtar redan!

2 kommentarer:

  1. Nina, jag tycker inte att du verkar behöva gå någon fotokurs. Du tar fantastiskt fina bilder! (Men man kan ju alltid bli bättre, eller hur?)
    Hur har det gått med era "magar" sedan ni kom till Indien? Har någon av er råkat på några otäcka bakterier? Tänkte framförallt på din något våghalsige make...

    SvaraRadera
  2. Tack Åsa!
    Vi har mått mycket bra, peppar-peppar, men är också rätt försiktiga med hur och vad vi äter. Rena händer och väl upphettad mat kommer man långt med! Är fortfarande väldigt sparsam med att äta råa grönsaker på restaurang, enbart de riktigt bra restaurangerna lyckas få mig på fall ;))
    Martin, däremot, verkar inte har några betänkligheter utan äter allt rakt av. Har säkert byggt upp ett immunförsvar som heter duga vid det här laget!

    SvaraRadera