onsdag 18 maj 2011

Claras skolresa, välgörenhet och översvämning

Mycket tidigt igår morse (11 maj 2011) ringde våra väckarklockor. Clara skulle iväg på sin efterlängtade field trip! Det är en resa tillsammans med klassen till Hunsur som ligger ca 4-5 timmar sydväst om Bangalore. Där ska de tillbringa tre dagar på en liten gård som har både boskap, odlingar och vattendrag. Resan är en del av det de jobbar med i skolan, nämligen ekosystemet. Hon kommer bo i tält tillsammans med en kompis och en vuxen, spännande så det förslår!

Clara längtar efter att komma iväg på resan med klassen!
Efter att ha vinkat av busslasset med uppspelta barn åkte jag hem för en snabb frukost. Klockan 8 hämtade min japanska kompis N upp mig och vi åkte iväg för att delta i en välgörenhetsaktivitet anordnad av Overseas Womens Club (OWC) - The Pink Elephant Sale. Vår insats handlade om att hjälpa till vid försäljning av begagnade prylar för väldigt små pengar till lokalbefolkning, chaufförer och maider.

Allt uppriggat och klart inför försäljningen
Lugnet före stormen
När allt var uppriggat hade en ansenlig skara människor samlats och tryckte på för fullt för att komma in och göra fynd. Det blev ett galet tryck på folkmassan och till slut kunde vakterna inte hålla emot. Folk fullkomligt vällde in. På en dryg halvtimma hade vi sålt slut på säkert 60-70% av prylarna. För att slippa hantera kontanter vid borden lades kundens saker i prismärkta, plomberade plastpåsar. Betalning skulle sedan ske vid utgången. Strax började det komma tillbaka saker de redan hade "köpt". Eftersom folk plockade på sig som galningar i sina påsar insåg de förmodligen att de inte skulle ha råd att betala för allt och rev därför upp påsarna och började om från början...håhåjaja.

Vid 12.30 tiden var det i princip tomt på både prylar och hugade spekulanter. Desto fler voluntärer sågs sitta helt utmattade vid sina försäljningsställen. Intensiteten och värmen hade gjort sitt.

Hungriga och törstiga åkte jag, N och vår svenska kompis F iväg till en thailändsk restaurang, Benjarong. Maten och servicen var fantastisk. Allt smakade förmodligen ännu bättre en dag som denna. Somnade gott i bilen på väg hem!

Hemma igen slog jag mig ned på balkongen med ett gäng svenska veckotidningar och en kopp kaffe och nöjt av lugnet och ledigheten. Blev bryskt avbruten av en försmak av de kommande monsunregnen och hann precis in innan det brakade loss.

Snart hade regnet fyllt den nyligen soliga balkongen med ca 10 cm vatten. Avloppet är förmodligen igenkorkat med löv och annat mojs. Följden blev så klart att vattnet läckte in i Elviras rum som ligger i direkt anslutning. Med fyra golvtrasor till hjälp fångade jag upp vatten motsvarande en 10 liters hink. Ren tillfällighet att jag såg vattnet då hennes röda gardiner som når ner till golvet blivit alldeles blöta nertill. En halvtimma senare upphörde regnet lika plötsligt som det startat.

En riktigt skön avkoppling tillika avslutning på dagen blev en lyxpedikyr på Scent Salong & Spa, samtidigt som Elvira fick en välbehövlig klippning.

Före...
Efter...


2 kommentarer:

  1. En härlig utflykt för Clara och vilket snyggt hår, Elvira. Kostar klippning ingenting i Indien heller. Det var i princip gratis i Kina och då ingick även huvudmassage ;-)
    Klart ni ska köpa kamera och utnyttja taxfree. Kolla gärna på www.scandinavianphoto.com (eller .se) och fotonördsidan www.fotosidan.se.
    Ha det bra. Kram // Helle
    PS. Är er trädgård fotograferingsbar nu?

    SvaraRadera
  2. Tack för tips inför mitt stundande kamerainköp, Helle!!

    Klippning är inte särskilt dyrt här, Martin klipper sig för några rupies, medan vi tjejer kostar på oss lite mera. Tror jag betalade RS 400 för Elvira eller ca 65 kr. Helt ok, eller hur! Ska faktiskt testa att göra slingor innan jag åker hem. Blir det katastrof kan jag alltid fixa till det på hemmaplan.

    Ja, trädgården är fotograferingsbar nu - har bara inte blivit av...kommer, kommer!

    SvaraRadera