fredag 14 december 2012

Längtar efter snö och kyla!

Satte mig i solen på balkongen och kände värmen sprida sig i kroppen när jag kom hem från frissan vid 12-tiden. Var riktigt frusen efter att ha tillbringat flera timmar med färg och klippning. Siami lyckades efter två tappra försök fixa en hyfsad röd ton i mitt hår. Förra gången jag var där blev det brunt och inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nu är det å andra sidan väldigt rött... Nu får det i vilket fall som helst vara, så får vi se vilket ryck jag får nästa gång det är dags =)

Hmm, allt detta experimenterande... var ska det sluta??
När jag satt där i solen insåg jag hur fantastiskt bra vi har det här i Indien! 14 december och strålande sol från helt molnfri himmel och 25 grader varmt. Jag älskar verkligen den här temperaturen. Hör en indisk killen rulla förbi på sin cykel, ropandes med gäll nasal gäll röst: pajpe, pajpe. Måste bara betyda paper, eller...? Strax efter ser jag två hjälmbeprydda mopedister rulla ner längs gatan, motorerna avslagna. Allt för att spara några droppar av den hutlöst dyra bensinen. Små händelser i den indiska vardagen. Det slog mig att jag nog ska försöka fånga några av alla typiskt indiska vardagshändelser på bild, och kanske i skrift, under vårt sista halvår.

Om tre dagar reser vi till Sverige vilket vi ser väldigt mycket fram emot! Om jag känner mig frusen här funderar jag på hur jag ska klara den svenska kylan. Temperaturen i Stockholm visar just nu på -7, hua vad kallt! Och vii som inte har ett endaste vinterplagg att ta på oss. Tror bestämt att vi måste iväg och shoppa lite när barnen kommer från skolan.

I dag har barnen sin sista skoldag för terminen, en halvdag. De har haft en intensiv vecka med fem exams (skrivningar). Elvira gjorde sin sista igår och Clara sin sista idag. Underbart för dem att vara lediga några veckor!

Igår var det vinterkonsert på skolan där alla barn i Primary uppträdde samt några från Middleschool, däribland Elvira och Clara. De yngre svenska barnen framträdde med ett luciatåg och vips fick vi lite julkänsla! Efter konserten hade vi i PTA tillsammans med massor av frivillig föräldrar den årliga försäljningen av hembakat. All pengar går oavkortat till välgörande ändamål.

Så, nu har vi varit på Orion Mall och shoppat långbyxor, jackor och tröjor till barnen. Allt från Zara. Hittade inte något till mig själv så jag tror jag ger mig av till Phoenix Mall i morgon och kikar!

Clara ska förhoppningsvis inte frysa i vinter...

Drömmer om en vit jul i Sverige kanske?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar